Uppdatering och Grönklittspremiären

Halva November har snart passerat och har under de senaste veckorna kunnat tränat på snö tack vare den tidiga snö utläggningen i Grönklitt och i Mora. Övergången från asfalten till snö har för egen del gått helt okej där känslan för varje pass blivit bättre och bättre så inom någon vecka bör man ha kommit in i det på riktigt.

Bild med coach från snöpremiären i Grönklitt:

IMG_2409

Träningstimmarna har rullat in enligt plan och har kunnat genomföra alla de pass som varit planerade inför veckorna. Har varit många 20timmars veckor den senaste tiden och planen är att köra på med högt timantal ett tag till för att lite senare i vinter släppa på träningen och börja leta form. Statusen för tillfället är väldigt varierande dag till dag där under vissa dagar har kroppen känts riktigt tung medan andra är det helt tvärt om där allt svarar jätte bra och allt funkat perfekt. Inget ovanligt eftersom jag har under de senaste åren haft samma osäkra status dag till dag vid den här tidpunkten på året.

För att slippa sjukdomar och bli nedkyld mm har jag under de senaste veckorna när det regnat och varit kallt ute kört några av mina intervallpass inne på SKIERGEN hos Activum. Detta har varit mycket givande och har fått ut det jag velat från de olika passen. Sjukt vad den där maskinen kan köra slut på en…

Idag Söndag har det varit tävlingspremiär uppe i Grönklitt. Planen inför skidsäsongen var att köra Björnjakten i December som första tävling men eftersom jag är ledig från jobb denna helg och att det skulle köras tävling i närheten fanns det inte så mycket att tveka på. Hade inför tävlingen inget speciellt mål utan gick in mer för att ha kul, köra skiten ur mig och få till ett riktigt bra träningspass. Loppet var ca 27 kilometer där det blev ett antal varv på den platta banan som Grönklitt bjöd på. Startfältet var riktigt starkt med många från den svenska eliten inom långlopp så känslan var att det skulle bli full fart från start och ett krigande för att hänga med.

Loppet startade precis som väntat med hög fart redan från start och det blev genast ett krig för att hänga med. Efter ca 1,5 varv körda på den ca 2,6kilometer långa banan hade klungan spruckit av rejält och tempot var bitvis riktigt högt. Var ca 13-15st åkare kvar och låg själv bland de sista och dinglande. Ut på det 3 varvet sprack klungan av mer då tempot skruvades upp och fick här tyvärr lov att släppa tillsammans med en rad andra åkare. Fick sällskap efter att jag åkt ensam i ett varv och vi delade på dragjobbet. Varv 4-9 låg jag hela tiden tillsammans med Axel Bergsten och Isac Holmström och vi kunde tillsammans hålla ett högt tempo där vi inte tappade speciellt mycket varje varv till de framför och avståndet bakåt ökade hela tiden.

Kände att jag hade lite krafter kvar in mot sista varvet så innan varvning ökade jag tempot och fick mig en lucka. Kunde skönt nog behålla denna hela sista varvet och närmade mig mot slutet Mikael Sandgren som låg framför men tyvärr var avståndet för stort. Slutade totalt på en 13 plats i det för dagen starka startfältet där det var mestadels Lager 157 på de översta placeringarna. Fullständigt resultat bör dyka på Facebooksidan för Lager 157.

Nöjd med den här premiären och uppnådde de mål jag hade inför vilket som sagt var:

  1. Ha kul
  2. Köra skiten ur mig
  3. Få mig ett riktigt bra träningspass

Nu väntar troligtvis en träningsperiod igen utan tävlingar, nästa blir förmodligen Björnjakten i December. Vi hörs!

Dagens Livsändning för dagen som Lager 157 bjöd på:

 

Bilder och film från dagen:

IMG_1937IMG_1938

IMG_1946IMG_1952

Kommentera

