Klarälvsloppet

Då var den här sommarsäsongens sista lopp genomfört. Klarälvsloppet mellan Hagfors och Karlstad kördes vilket var 90 kilometer långt där det mestadels blev platt stakning. Detta är ett av de få lopp som körs på helt bilfria vägar eftersom man följer Klarälvsbanan vilket var hur bra som helst, bra underlag och lätt för publik att ta sig ut för att följa loppet då vi körde jämsides med bilvägen nästan hela vägen. Påminde mycket om Vasaloppet och jag tror att det här loppet kommer att växa mer och mer för varje år som går. Jag kommer i alla fall att köra den här tävlingen fler gånger.

Själva tävlingen för egen del gick riktigt bra och nu i efterhand är jag sjukt nöjd med min prestation. Fick ut det jag hade för dagen och det resulterade i en fin fin 20plats i ett för dagen riktigt starkt startfält där de stora teamen i Ski Classics hade folk med sig. Hade enbart åkare som kör de stora långloppen framför mig och var i mål ca 12minuter efter dagens segrare, Jens Eriksson Team Tynell.

Hur gick loppet till då? Kom i väg bra i starten och kunde gå med lätt de inledande kilometrarna. Efter ca milen hade en tätklunga skapats där jag höll mig runt 20-30 gubbe för det mesta. Var svårt att avancera eftersom det bitvis enbart gick att åka på två led. Några små attacker kom under inledningen men dessa hämtades in rätt så fort eftersom det var så platt och ingen från de stora teamen ville släppa iväg någon ensam. Hängde några gånger på gärdsgården när det gick som fortast under en längre tid men det var det många som gjorde.

Tillslut efter ca 2mil kom en mindre grupp i väg från övriga i klungan och alla team hade representanter i utbrytningen vilket gjorde att tempot avtog i klungan. Avståndet ökades hela tiden och på bara några kilometers körning hade de längst fram en lucka på några minuter. Vi som var kvar i klungan körde start-stopp då några försökte komma ifrån övriga och när det blev inhämtade så avtog farten igen. Så höll vi på i ca milen tills det blev hårdkörning under en längre tid då farten i våran grupp skruvades upp rejält. Efter ca 5 kilometers dinglande längst bak i klungan fick jag nu lov att släppa då tempot för min del blev alldeles för högt. Var många som fick slita nu och såg framför mig hur klungan splittrades i flera små grupper.

Hamnade tyvärr själv här då jag hade folk både framför mig och efter men ingen i närheten som jag kunde samarbeta med. Dunkade på i ett jämt tempo precis under mjölksyretröskeln och förblev helt ensam i ca 1,5mil. Fick höra att jag hade placering lite över topp 20 med lite över 35kilometer kvar och fick i samma ögonblick vittring på en grupp på 4 personer framför. Närmade mig hela tiden vilket gav energi och när jag precis skulle ansluta höjdes farten i den gruppen vilket gjorde att två i den gruppen kom ifrån de andra två som jag kunde komma ikapp och åka förbi då dessa förmodligen legat på gränsen ett tag och när tempot ökades var det tyvärr godnatt för deras del.

Med 2mil kvar kom 3-faldige Vasaloppssegraren Jörgen Brink ikapp mig och vi fick till ett bra samarbete där båda bidrog med fart och vi växeldrog sista milen till mål. Gled i mål som sagt på en fin 20 plats.

Resultat från dagen:                                                 http://klaralvsloppet.r.mikatiming.de/2017/

Här kan ni se dagen lopp i sin helhet:  https://livestream.com/accounts/26019619/events/7757901/videos/163569953

Känns sjukt inspirerande inför vintern och efter detta kvitto på sommarträningen vill jag bara att vinterns tävlingar ska komma igång. Men men en sak i taget, väntar nu några månader med enbart träning och nästa gång jag förmodligen står på startlinjen är i Älvdalen på Björnjakten. Vi hörs!

Bilder från dagen och film från dagens målgång.

22046439_1941501109505206_5339054896903534834_nIMG_2393

Kommentera

