Uppdatering

Det är någon vecka sedan sist jag gjorde ett inlägg så tänkte därför ge er en uppdatering på hur träningen rullar på mm. Efter Cykelvasan Öppetspår har det inte blivit några mer tävlingar utan har enbart fokuserat på träningen. Veckan efter öppetspår blev det en lugnare vecka när det gäller träningstimmarna vilket var välbehövligt. Kände mig lite små seg och sliten efter öppetspår veckan som var en plus 20h vecka som innehöll en rejäl tömning på lite drygt 3 timmar vilket så klart gjorde sitt. Och har även innan det haft några veckor med högt timantal. Så med några dagar med mindre timmar träning kunde jag förra veckan öka på lite igen och kroppen svarade fint på det.

Veckan som jag är inne på nu är en 20 timmars och startade idag måndag upp med ett 5timmar långt stakpass. Just 5timmars passen har jag kört ofta den här sommaren vilket jag enbart gjorde vid några få tillfällen förra året. Har vant mig vid att vara ute så länge och är för det mesta pigg hela vägen under de 5timmarna som jag kör. Det var jag däremot inte förra sommaren då jag oftast fick lov att ha med mig energikakor mm för att orka hålla mig pigg och ha energi hela vägen. Så det känns som jag börjar få den där segheten som behövs för långloppen mer och mer och vanan att hålla på länge. Ett annat kvitto på det är när jag stakade runt Siljan och Orsa Sjön(16mil) för ca månaden sedan, det passet fanns inte på kartan att jag skulle genomföra under fjolåret. Då tog jag mig knappt runt bara Siljan(12mil) och känslan, kroppen, återhämtningen efter det passet var betydligt sämre och då var det 4mil kortare mot i år.

Blir även idag ett styrkepass och där har jag också gjort framsteg mot tidigare. Kör på tyngre vikter och får inte alls som tidigare träningsvärk i flera dagar efter jag styrketränat. Även om jag inte är någon jätte fantast av styrketräningen utan föredrar mer att få köra utomhus så vet jag att det är otroligt viktigt att köra på med den och inte fuska. Har lyckats undvikit skador mm och detta får jag tacka brorsan för som hjälper mig med ett grymt träningsupplägg och är väldigt kunnig inom området styrketräning.

Apropå träningsupplägg så kommer veckorna nu fram över bli lite annorlunda, det blir fler veckor med högre timantal och sedan när vintern och tävlingarna kommer blir det dra ner och anpassa timantalet för att hitta form. När det gäller styrkan så kommer jag också köra lite annorlunda där lite nya övningar ska genomföras.

Går nu in i höstsäsongen med fortsatt stor motivation, med en bra träningssommar i ryggen så känns det väldigt inspirerade till att fortsätta med träningen och vintern blir nog förhoppningsvis riktigt lyckad om detta håller i sig. Anmälde mig igår till nästa rullskidlopp, Bessemerrullen. Vi hörs!

Kan bjuda på några fler bilder från Cykelvasan Öppetspår:

4A9A2436

61336cf17 2017-08-11 14-30-5161335cf17 2017-08-11 14-30-5070811145039

Kommentera

