Lite över 2 månader in på träningsåret och Mörksuggejakten

Se där, lite över 2 månader har nu gått på det nya träningsåret och det känns som jag startade upp träningen på program igen igår. Tiden har gått sjukt fort och en stor anledning till det är att man går på i stort sätt samma rutiner dagligen vilket gör att veckorna flyger iväg. En typisk dag för tillfället i Jonathans liv ser ut enligt följande: Uppstigning 06.00, frukost, träning, jobb, kanske träning, soffhäng och sedan sängen runt 21.00-22.00 eller liknande. Sedan börjar det om igen. Något enformigt kan man tycka, men älskar träningen och har mål jag vill uppnå i vinter så bara att köra på i detta ekorrhjul för att klara dessa.

Träningen har för det mesta känts riktigt bra vilket är väldigt skönt, känns som utvecklingen är på väg åt rätt håll och har ökat i träningsdos om jag jämför med förra året. Har snittat 77 träningstimmar per månad inledningsvis och då vet jag att planen som finns framöver är betydligt mer. Så får jag fortsätta vara frisk så bör det bli en bra ökning i år när det gäller träningstimmarna och förhoppningsvis resultatmässigt.

Även om det för det mesta känts riktigt bra så har jag också känt mig sliten under några av dagar men det är ju inte så konstigt då man ligger under vissa veckor runt 20 träningstimmar, så dippar lär komma. Och dessa veckor med mycket träning blir det mer och mer av framöver så det är bara att kriga på för man vet att man får tillbaka detta under vintern och när de viktiga tävlingarna kommer.

Den här veckan har varit en typiskt mellanmjölk vecka. Några av passen som körts har jag haft grym känsla och pigg kropp medan några har det inte alls känts bra. Men trots att jag nästa velat gett upp och dö i något dike då kroppen inte alls svarat som jag vill har jag kört på enligt plan och fått ihop timmarna/passen som jag ska ha avverkat vilket är skönt, att jag trots sämre känsla ändå biter ihop och fullföljer det jag påbörjat.

Det har även varit tävling på MTB den här veckan och den här gången var det Mörksuggejakten i Rättvik som avverkades idag söndag. Loppet kan sammanfattas lite som hela den här veckan, mellanmjölk. Kände mig riktigt seg inledningsvis och pulsen stack iväg så fort det blev en tempoökning. Efter ca halva loppet började det kännas bättre och mot slutet kunde jag trycka på som jag tidigare kunnat göra på de andra MTB loppen jag kört. Överlag är jag nöjd med dagens lopp och fick mig den genomkörare som jag var ute efter. Bra slut nu vill jag lova. Tror detta var sommarens näst sista MTB tävling. Ska köra Cykelvasan Öppetspår med brorsan i början av augusti men efter det blir det fokus mot skidåkningen och förhoppningsvis några rullskidlopp innan vintern, vi får se.

Framöver nu kommer de några veckor med enbart träning, nästa vecka är det 20timmars vecka som gäller. Vi hörs!

Bilder från Mörksuggejakten:

IMG_2108

IMG_2110

IMG_2113

IMG_2114IMG_2115

Kommentera

